VisitTallinn veebilehe paremaks sirvimiseks soovitame kasutada uuemat brauserit (Google Chrome).


Sulge
TÄNA 9..13
HOMME 6..16
ÜLEHOMME 6..10
 

Elamusturismi mõiste

Definitsioon ja olemus

Elamusturism (incentive või corporate events) on konverentsiturismi üks luksuslikumaid alaliike. Meeldejääva reisikogemusega motiveeritakse osalejaid tööalaseid eesmärke saavutama või premeeritakse heade töötulemuste eest.

Ingliskeelsele terminile incentive ei ole eesti keeles ühest vastet. Eelistatakse kasutada mõisteid elamus-, stiimul-, motivatsiooni- või viie-meele-turism. Tallinna turismiveebis käsitletakse neid samatähenduslikena.

Elamusturismi eesmärk on parandada töötulemusi nii individuaalsel kui ka ettevõtte tasandil. Selline reisimine pakub üksikisikutele või spetsialiseeritud gruppidele võimalust saada väärtuslikke reisikogemusi ja -muljeid vastavalt varem püstitatud eesmärkidele.

Üha enam nähakse motivatsioonireiside otsest seost töötulemuste paranemise ja ettevõtte eesmärkide saavutamisega.



Ajalugu

Kõige esimene teadaolev motiveeriv reisiprogramm käivitus aastal 1906, kui ettevõte National Cash Register of Dayton Ohiost autasustas oma 70 töötajat teemantnõeltega ning saatis tasuta reisile firma peakorterisse New Yorki.
Laiemalt hakati reisimist töötajate motiveerimisvahendina kasutama 1960-ndatel, mil hoogusus globaalse turismi areng. Uue turismiliigi pioneeriks oli USA, mis on tänini jäänud stiimulreiside suurimaks turuks. Euroopasse levis elamusturism alles 1970. aastal, kui seda hakati kasutama Inglismaal. Mandri-Euroopasse jõudis see alles kümme aastat hiljem. 


Kasumlikkus

Kasu tööandjale
  • firmasisene suhtlemine muutub lihtsamaks
  • edeneb korporatsiooni kultuur ja sotsiaalne toimimine
  • töötajad on motiveeritud ja järgnevaks tööperioodiks positiivselt meelestatud
  • töötajad on ettevõttele lojaalsed

Uuringud näitavad, et elamusreis tagab ülaltoodud eesmärkide saavutamise palju tõenäolisemalt kui rahaline preemia.

Kasu töötajale

Lisaks sellele, et reisi tulemuseks on ettevõtte poolt seatud eesmärkide saavutamine, täidab elamusreis ka reisija enda vajadusi.

Reisimist innustavad järgmised ajendid (McIntosh and Goeldner 1986):
  • psüühiline motivatsioon (puhkus, tervis, sport)
  • kultuuriline motivatsioon (soov tutvuda uute kultuuridega)
  • isikutevaheline motivatsioon (soov tutvuda uute inimestega)
  • staatus ja prestiiž (soov areneda ja suurendada oma sotsiaalset staatust)